Saab
Hej,
Förra helgen var det Internationell Saab-träff i Linköping och Vadstena. Cirka 600 bilar hade samlats och jag passade på att plåta en del av dom.
Här är det ett helt gäng Saab 92'or som ställt upp för officiell fotografering utanför Saabs fabrik där allting startade för länge sedan. Första års-modell var 1950.
En fantastiskt iordninggjord 92'a med ett härligt 2-takts ljud rullar förbi Saabs restaurang Terrassen. Föraren iklädd overall och orange hjälm.
I Vadstena hade bland annat Svenska Saabklubben parkerat sig. Detta är ett exemplar av husvagnen Saabo som tillverkades i 390 exemplar innan tillverkningen lades ner nån gång i mitten på 60-talet.
En gammal "trubbnos" i rallyversion. Den trubbiga nosen försvann från och med 1965 års-modell.
Saabhusbilen som enbart byggdes i 2 exemplar.
Snygg? Njae, kanske inte men definitivt annorlunda.
Med Saabgrill.
En mycket vacker Saab Sonett 1 från 1956/1957. Vikt 600 kg. Motor 748 cc och 57 hk. 1956 visades Saab Sonett Super Sport (Saab 94, senare Sonett I) på Stockholms bilsalong. Endast sex exemplar tillverkades.
Två stycken fina Saabar fast av olika årgång.
En otroligt läcker Saab 93 med Belgiska plåtar.
Saab 96 med Engelska plåtar. Inget fel på den lacken heller.
En något ombyggd, annorlunda och väldigt låg Saab. Notera den lysande dödskallen mitt i grillen.
Naturligt åldrad eller patina?
Ett härligt gammalt Saabekipage.
Ett litet motorrum med en liten motor. Man förstår tekniken och lätt att komma åt att meka med. Säger jag som ägt en Saab 96 från 1964. 4-växlad låda och med de runda instrumenten gjorde den riktigt modern! Den utrustades med ett rensat och bullrigt 2-tums avgassystem vilken inte uppskattades av den lokala ordningsmakten.
The End