Välkommen till Åke Båge Blogg.

Hej,

I denna blogg kommer jag skriva under pseudonymen ÅB och det kommer mest handla om det som har (men inte nödvändigtvis) med mc-åkning att göra. MC-turer som man har gjort eller tänker göra, krokiga vägar, fikaställen, bra övernattningar och andra tips och idéer.

Men först lite bakgrund.

Åke Båge är en obestämd samling likasinnade människor (cirka 200) med intresse för motorcyklar och slingervägar och annat kul som har med mc att göra.

En kylig höstdag 1992 samlades 6 intresserade mc-åkare på Stora Torget i Linköping. Vi tänkte åka Vättern runt och började med att åka Storgatan upp och vidare bort mot Vättern. I Jönköping stannade vi och insåg att runt Vättern skulle bli alldeles för långt så vi vände mot Tranås där vi väldigt frusna stannade och fikade. Kolla det snöar ute sa någon. Hemvägen gick i lätt snöfall men vi kom hem utan större problem.

Under våren 1993 tyckte vi att det var dags för en ny tur och så har det rullat på i många år. Massor av turer har vi gjort och det har varit både korta och långa turer. Tre gånger har vi varit nere i Moseldalen på ”vin och öl provning” och då även varit ute och slirat runt på Nürburgring. Turerna fortsätter och den intensiva jakten på ännu krokigare vägar, maffigare glassar, fläskigare korvar, mumsigare hamburgare och vassare pilsner.

Nedan är ett foto från någon av de första turerna vi gjorde. Den visar ett gäng av Åkes Bågar under den mer än 1000 år gamla Rumskulla Eken.

Under vintern händer det kanske inte så mycket men det händer väl en del i garagen. Kanske man borde renovera kolvstaget? Slipa brytpinnesätet? Byta till en ny grundbult eller passa på att belysa förgasaromkopplaren? Eller ska jag sälja och köpa den nya HoSuKamahaDucce 1600 Super Revolver Pro Competition istället? Visst är det lätt att bli lite vilsen i pannkakan när frågorna är många och svaren kanske ändå fler.

Så har vi här några goda råd från ÅB.

A. Då kurvor kan förekomma åt såväl höger som vänster bör föraren vara alert och motorcykelns styrinrättning i bästa skick.
B. Frikoppla om du råkar i sladdning. Med sladdning menas en oförutsedd friktionsförlust mellan däck och underlag följt av en okontrollerad rörelse i sidled. Inte sällan förekommer även en överlagrad rotation i girplanet vilket i värsta fall resulterar i en plågsam friktion mellan förare och nämnda underlag.


Återkommer snart igen i detta forum.

ÅB

Kommentarer:

1 Stefan Larsson:

Kul initiativ. Ska bli intressant att följa.

Kommentera här: